Primarul Allen Coliban a anunțat, astăzi, punerea în dezbatere publică a Regulamentului privind restricționarea accesului auto în Zona cu nivel scăzut de emisii din centrul istoric al Municipiului Brașov, act normativ care are drept scop reducerea poluării aerului, a poluării fonice, precum și descongestionarea traficului, care va permite serviciilor de urgență un acces facil, iar riveranilor le va da posibilitatea să ajungă mai ușor la propriile locuințe. ,,Regulamentul propus consultării publice definește foarte bine două aspecte. Primul este definirea zonei – Centrul vechi, tot ceea ce începe de la Bulevardul Eroilor și până la Pietrele lui Solomon, între Drumul Poienii și Tâmpa – o zonă care are două puncte principale de acces, strada Mureșenilor și strada Castelului și care se supra-aglomerează cu ocazia sărbătorilor, dar și a weekend-urilor în care vin foarte mulți turiști. Aceasta este o parte pe care regulamentul o clarifică. Al doilea aspect se referă la categoriile care au acces în această zonă și la modalitățile de obținere a accesului. Vorbim atât de acces permanent, cât și de modalități de acces temporar. Sunt măsuri pe care le-am anunțat în luna decembrie, măsuri pe care le cer și brașovenii”, a precizat primarul Allen Coliban. Conform expertului în mobilitate urbană, Reinhold Stadler, una dintre problemele cu care se confruntă centrul vechi este poluarea cu particule în suspensie și poluarea fonică, din cauza circulației intense în perioada week-end-urilor și a vacanțelor. La fel de importantă este însă și problema blocajelor de trafic, care pe de o parte afectează siguranța cetățenilor, prin faptul că și mașinile de intervenție sunt blocate, iar pe de altă parte, îi împiedică pe cei care locuiesc în centrul vechi și Șchei să ajungă la propriile locuințe, în principal din cauza celor care sunt în căutarea unui loc de parcare. ,,Dacă ne uităm în Europa, foarte multe dintre orașe merg pe ideea de emisii scăzute, zonă cu emisii scăzute. Asta este și o parte dintre problemele pe care le resimțim noi, de la calitatea aerului, poluarea cu PM10, PM 2,5, până la zgomot. Vedem asta în toate planurile și în studiile pe care le avem deja. Și apoi problema critică, congestia. În cazul de față nu este o problemă doar că îngreunează traficul, așa cum este în multe alte orașe, ci este vorba de acces la utilități și la dotări esențiale: avem două spitale care au nevoie să intre ambulanțele, avem o serie de locuitori care nu au alte căi de acces și în momentul în care se blochează centrul istoric, știți bine, salvarea este blocată în trafic de celelalte autovehicule. Ceea ce este o problemă foarte mare. Și asta încercăm, în primul rând să degrevăm această situație în care ajungem la a avea oameni blocați efectiv într-o zonă fără nicio posibilitate de a ieși”, a explicat Reinhold Stadler, expert în mobilitate. Proiectul de act normativ stabilește și o serie de excepții la aceste restricții de circulație, mai multe categorii de persoane având în continuare acces în zona cu nivel scăzut de emisii. Astfel, pe lângă riverani, serviciile de urgență, cele de utilitate publică, cele de transport public (inclusiv în regim taxi sau ride-sharing, de curierat sau livrare la domiciliu), vor avea în continuare acces cei care lucrează în zonă, turiștii cazați la unitățile de turism autorizate, precum și aparținătorii rezidenților, pentru situațiile în care cei din urmă au nevoie de îngrijire. De asemenea, vor avea acces cei care participă la diferitele evenimente ale instituțiilor de cult, persoanele cu dizabilități sau cei care execută diverse reparații de urgență. ,,Noi am încercat să conturăm regulamentul în așa fel încât să ne orientăm către cei care chiar au nevoie de acces. Pornim în primul rând de la rezidenți, care, desigur, au nevoie de acces la gospodăriile lor. Mergem mai departe, pentru că știm că e o zonă cu multe persoane vârstnice, deci includem și aparținătorii, adică cei care oferă servicii de îngrijire la domiciliu. Apoi, desigur, tot ce ține de servicii de utilitate publică, urgență și așa mai departe, automat ele intră în baza noastră de date și pot avea acces, de la salubritate până la salvare, ambulanță și mai ales transportul public. Vor intra automat și taxiurile, ridesharing, tot ce furnizează servicii de transport, curierii și livratorii – cei care livrează hrană, colete și așa mai departe. Pentru că foarte multe restaurante în zona centrală alimentează o mare parte din oraș cu hrană, atunci și ele trebuie să aibă acces la aceste servicii. Păstrăm accesul și pentru angajați, angajatori și pentru unități de cazare, cât timp cele două entități, desigur, pot dovedi acest statut, că au un punct de lucru sau sunt înregistrate în zona centrală, dar în limita locurilor de parcare, fie disponibile pe parcelă, fie că se poate dovedi accesul la un loc de parcare pe baza unui abonament anual. Și îi mai avem pe cei care vin la evenimente, la instituțiile de cult din zona centrală, care la fel, vor putea avea un număr limitat de pass-uri pe care le pot accesa pe baza unei dovezi că au un eveniment în ziua sau în weekend-ul respectiv”, a subliniat Reinhold Stadler. Brașovenii pot transmite propuneri de completare sau modificare a proiectului de hotărâre până în data de 5 februarie 2024. În paralel, municipalitatea va organiza o serie de consultări cu instituțiile publice (inclusiv școli, poliție, poliție rutieră, salvare etc); cultele religioase; HoReCa; cu firmele de ridesharing și cele de livrare la domiciliu, firmele de curierat, poștă, precum și două consultări publice cu cetățenii și cu reprezentanții persoanelor juridice care au sediul sau punctul de lucru în această zonă. Potrivit primarului Allen Coliban, continuă și campania de strângere de semnături pe platforma de petiții on line, urmând ca la sfârșitul lunii februarie, după integrarea propunerilor venite în urma acestor consultări și a dezbaterii publice, proiectul să fie prezentat Consiliului Local spre aprobare. ,,Pe lista de semnături în susținerea acestui proiect s-au adunat aproape 3500 de semnături confirmate deja și avem un grup de lucru cu care am fundamentat aceste propuneri tocmai pentru a putea lansa dezbaterea publică, o dezbatere ce este obligatoriu să fie pe parcursul a 30 de zile lucrătoare. Asta înseamnă că la finalul lunii februarie vom întruni condiția necesară pentru a trece acest regulament prin votul Consiliului Local. Între timp lucrăm la măsurile complementare, atât sistemul online, facil, prin care cetățenii vor putea obține acest acces, cât și un fond de parcări, în zona centrelor comerciale, pentru turiștii care vor să viziteze Brașovul și să lase mașina pentru o zi, să folosească transportul public”, a spus primarul Allen Coliban. Aplicarea acestui regulament va fi însoțită de implementarea unor măsuri care să permită un acces optim în zonă pentru brașoveni și turiști, de la spații de parcare și sisteme de informare și direcționare pentru parcările libere, la optimizarea programului de transport în comun și creșterea numărului de mijloace de transport care ajung în zona centrului istoric în perioada weekendurilor. Brașovenii pot trimite propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ pe e-mail infopublice@brasovcity.ro, către Primăria Braşov, Biroul Informații Publice și Mass-Media sau prin intermediul Centrului de Informații pentru Cetățeni (program Luni-Joi, 8.00- 14.00,Vineri de la 8.00-13.00). |