Cauciucurile de iarnă reprezintă un element esențial pentru siguranța rutieră în sezonul rece, mai ales în țara noastră, unde iarna poate aduce condiții meteo dificile. Pentru a pune în aplicare acest lucru, legislația română impune anumite reguli și restricții cu privire la utilizarea cauciucurilor de iarnă.
În România, legislația referitoare la schimbarea cauciucurilor pentru sezonul de iarnă este reglementată de Codul Rutier și de acte normative emise de autorități competente (OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice – Dispoziţii generale , Art. 6 (alin 6¹) „ anvelope de iarnă – anvelope omologate conform Directivei 92/23/CE a Consiliului din 31 martie 1992 privind pneurile autovehiculelor și ale remorcilor acestora, precum și montarea lor, Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizației Națiunilor Unite (CEE-ONU) nr. 30 sau Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizației Națiunilor Unite CEE-ONU nr. 54, după caz „ , respectiv Art.102 (alin.28) Codul Rutier – „ conducerea autovehiculului cu masa maximă autorizată mai mare de 3,5 tone pe drumurile acoperite cu gheaţă, zăpadă sau polei, fără a avea montate pe roţi lanţuri sau alte echipamente antiderapante omologate”). Conform acestor reguli, anvelopele de vară trebuie înlocuite cu cele de iarnă în perioada sezonului rece. Din punct de vedere legal, este obligatoriu să ai anvelope de iarnă (sau all-seasons) atunci când suprafața drumului este acoperită cu polei, gheață sau zăpadă.
Anvelopele de iarnă ar trebui să fie pe mașină oricând temperaturile scad sub 7 grade Celsius. Sub această valoare, anvelopele de vară nu mai asigură un nivel de siguranță adecvat în cazul unei frânări de urgență.
Codul rutier nu specifică data la care trebuie să renunți la anvelopele de iarnă. Legea impune utilizarea lor atât timp cât drumurile sunt acoperite de zăpadă, gheață sau polei. Este vorba despre Ordonanța 5/2011, care este în vigoare din noiembrie 2011 și completează OUG 195/2002- privind circulația pe drumurile publice- Dispoziţii generale, care prevedea interzicerea circulației autovehiculelor fără anvelope de iarnă în condiții de vreme specifică acestui anotimp. Atenție : Dacă drumul este uscat, deși este iarnă, nu poți fi amendat!
În rest, amenzile urcă până la 3000 lei și se reține certificatul de înmatriculare.
Astfel, în legea cauciurilor de iarnă, se explică clar că toate autovehiculele trebuie dotate cu anvelope de iarnă în momentul în care circulă pe drumuri acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, data nefiind concludentă. Așadar, dacă vei circula pe drumuri de munte în mijlocul verii și vei întâlni porțiuni acoperite cu gheață sau zăpadă, vei avea nevoie de cauciucuri de iarnă, chiar dacă atunci când vei coborî vei da de temperaturi ridicate.
Este extrem de important să te informezi din timp despre tot ceea ce ține de schimbarea cauciucurilor de iarnă, mai ales că, nefiind o dată exactă, te poți trezi în mijlocul iernii cu anvelopele de vară, ceea ce poate fi extrem de periculos, cele pentru sezonul cald nefiind suficient de aderente pentru a te putea deplasa în siguranță pe drumuri acoperite de gheață, zăpadă sau polei.
C.R.