Primarul Allen Coliban a prezentat, astăzi, rezultatul monitorizării circulației în zona centrului istoric efectuată în acest an, precum și soluția pentru a evita blocajele din trafic din perioada weekendurilor, create de cei care sunt în căutarea unui loc de parcare, respectiv restricționarea traficului în centrul istoric la final de săptămână. Obiectivul Municipalității este ca centrul istoric să redevină o zonă de promenadă, o zonă pentru cei care vor să se bucure de frumusețea centrului vechi, o zonă în care riveranii ajung ușor acasă, o zonă mai puțin poluată.
,,În fiecare an, de sărbători, orașul devine neîncăpător din cauza celor care vin să se bucure de felul în care orașul Brașov arată în straie de sărbătoare. Cifrele demonstrează că 42% din traficul generat de astfel de evenimente este cauzat de autovehiculele care vin din București sau din alte județe decât Brașovul. În același timp 48% din traficul total, din zona centrală, este generat de autovehicule care petrec mai puțin de o oră în perimetrul centrului vechi, multe în căutarea unui loc de parcare. Având în vedere aceste date, putem veni cu soluții pentru transport, pentru mobilitate sustenabilă și pentru încurajarea transportului public, dar cu condiția de a elimina aceste autovehicule și de a face un trafic mai relaxat și fluent pe zona centrului vechi. Propunerea este de restricționare a traficului auto în timpul weekendului în Centrul Vechi, cu excepția riveranilor. Deci păstrăm dreptul de a circula a celor care locuiesc în Centrul Vechi și în cartierul Șchei, iar pentru ceilalți avem în vedere măsuri complementare, care să le permită să își parcheze mașina și să ajungă în centru cu transportul în comun”, a declarat primarul Allen Coliban.
Pentru a realiza acest lucru, primarul a cerut public sprijinul brașovenilor pentru realizarea acestui demers, invitându-i să își arate susținerea pentru această măsură.
Totodată, primarul a prezentat și soluțiile pentru turiștii care vor să viziteze centrul orașului: parcarea autoturismului și utilizarea transportului în comun.
Dacă pe termen lung soluțiile sunt park&ride-urile, unul dintre proiecte, cel din Bartolomeu, fiind deja în faza de construire, pe termen scurt, primăria a demarat discuții cu centrele comerciale pentru ca excedentul de locuri de parcare ale acestora să fie pus la dispoziția celor care vor să viziteze centrul, iar în schimbul taxei de parcare turiștii vor putea circula gratuit cu transportul în comun.
În același timp, primăria are în implementare un proiect care va permite monitorizarea permanentă a locurilor de parcare din această zonă, astfel încât, prin intermediul unei aplicații, turiștii să știe dacă sunt locuri libere sau nu.
Nu în ultimul rând, frecvența mijloacelor de transport în comun va fi adaptată nevoilor de transport din aceste perioade aglomerate.
Conform primarului Allen Coliban, restricțiile de circulație s-ar putea aplica în fiecare week-end, de vineri după-amiaza, până duminică după-amiaza, aceasta fiind propunerea pe care Primăria Brașov o va prezenta în ședința Comisiei de Circulație de mâine.
În paralel se lucrează la un regulament care să stabilească modalitatea de implementare a acestor restricții, precum și categoriile care vor avea acces în această zonă: locuitorii din centrul istoric, cei din Șchei, mașinile de intervenții sau cele de urgență etc.
,,Mâine vom avea o discuție tehnică pe modalitatea de implementare în Comisia de Circulație. Va fi o primă discuție și până de Crăciun îmi propun să am un proiect de hotărâre de HCL, care să stea timp de 30 de zile lucrătoare în dezbatere publică. Asta înseamnă că cel mai devreme la final de ianuarie, jumătatea lui februarie, vom avea toate etapele parcurse astfel încât să intrăm în votul Consiliului Local”, a precizat primarul Allen Coliban.
,,Aproape jumătate din cei care ajung în centrul istoric în aceste perioade, sunt în căutarea unui loc de parcare”.
Pe parcursul acestui an, Primăria Brașov, cu sprijinul companiei care implementează programul de semaforizare și monitorizare a traficului, Flash Lighting, a efectuat o serie de măsurători atât cu ajutorul senzorilor, cât și a camerelor video cu recunoaștere a numărului de înmatriculare, astfel încât această analiză să fie una care să ofere toate informațiile necesare pentru a putea implementa măsurile optime.
Concluzia acestor analize este că o parte importantă a traficului de weekend din centrul istoric este creat de ce cei din alte județe, majoritatea fiind în căutarea unui loc de parcare cât mai aproape de Piața Sfatului. Lor li se adaugă și brașovenii care vin din alte cartiere, utilizând autoturismul propriu.
,,Cea mai interesantă concluzie la care am ajuns, analizând toate aceste date și pentru zile diferite, cu încărcări diferite, și zile libere și, zile în care funcționează școlile, este că foarte multe mașini, în realitate, doar se învârt în zona aceasta, doar se mișcă în zona centrală. Și nu se duc să staționeze pentru o perioadă îndelungată. De exemplu, am concluzionat că cei care rămân peste noapte și astfel stau peste 12 ore reprezintă undeva la 20-30% din tot volumul de mașini pe care îl vedem pe aceste străzi. Pe de altă parte, uitându-ne mai detaliat în datele oferite de sistemele pe care le-am instalat, arată că o mare parte din aceste mașini pe care noi le vedem vin din alte județe decât din județul Brașov. De exemplu în vacanța de 1 Decembrie, 42% din trafic a fost generat de autoturisme din alte județe, care au stat, sub 20 de minute în această zonă”, a explicat George Zaharia, reprezentantul Flash Lighting.
Conform lui George Zaharia, în perioada 1-3 Decembrie, pe str. Mureșenilor, pe direcția de urcare spre centru, au fost înregistrate 26.602 autovehicule, dintre acestea 15.525 erau înmatriculate în Brașov, 4.505 în București și 6.572 în alte județe.
În ceea ce privește timpul petrecut în zona centrului istoric, pe toată perioada de monitorizare, 48% dintre autovehicule au stat mai puțin de o oră în centrul istoric, ce mai mare parte (32% din numărul total de autoturisme care au intrat în centrul istoric) au stat mai puțin de 20 de minute.
C.R.